دال یک

سال اول، شماره‌ی ۱

آنچه در این شماره می‌خوانید:

درباره‌ی دال

نافرمانی لوگوس

نوشتن، جنون هشیاری

مقاله‌ی آزاد
این کلمه [word]، همان لوگوس [Logos] است؛ همان‌ که بیش از ۲۵۰۰ سال پیش نزد هراکلیتوسِ یونانی به‌شکل عقل یا قانون جهانی و حقیقت هستی و کلی و همگانی درآمده است و در همه‌جا و همه‌چیز آشکار است و تمام پدیده‌های هستی مطابق با آن و گویی با فرمان آن به‌جریان درآمده‌اند و ازسوی دیگر، در اندیشه‌ی او به مفهوم سخن، واژه و عقل انسانی و آگاهی مطلق به‌کار رفته است.

سوژه انسانی، اُبژه معماری

پرونده‌ای درباره‌ی شناخت‌شناسی معماری

«شناخت» مقدم بر «نقد» و شناختِ شناخت، مقدم بر شناخت است. معرفت‌شناسی به عنوان شاخه‌ای از فلسفه سؤال مهمی را مطرح می‌کند که پاسخ به آن می‌تواند در زمینه‌ی شناخت معماری نیز راه‌گشا باشد: آیا آنچه متعلَّق شناخت قرار می‌گیرد را می‌توان جدا از شناسنده‌ی آن مورد بررسی قرار داد؟

تقدم شناخت بر نقد

دیباچه‌ای در باب تقدم شناخت معماری بر نقد آن

نقد به عنوان ابزار پیشرفت یک موضوع، قبل از هرچیز، نیازمند بدست آوردن شناخت لازم از همان موضوع است. نبود تعریفی مشخص از معماری معاصر کشورمان در میان جامعه‌ی معماران، موجب بی‌اثر گشتن نقد در این فضا می‌شود. بنابراین گام نخست نقد، یافتن تعریفی از معماری معاصر ایران در جهت کاهش این فاصله است.

حکومت عدد

بررسی تقابل ذائقه عمومی و معماران در راستای مجادله‌ی تاریخی دنیس اسکات براون و کنت فرامپتون

آیا آنچه در نگاه اکثریت مردم «معماری خوب» شناسه می‌شود، می‌تواند اساس شکل‌گیری بستر یک جامعه باشد؟ آیا مردم، معماران را به عنوان «انتخاب اصلح» قبول دارند؟ و آیا اساسا این دو گروه با هم گفتگو می‌کنند؟

زاها حدید

چند یادداشت در یادبود معمار فقید، زاها حدید

 هر اثر معماری ارائه دهنده‌ی هویت معمارش است. هویتی که روایتگر نسبتِ معمار با زیست‌جهان اوست. اين زيست‌جهان به واسطه‌ی عقايد، افراد و اشياء معناپذير مى‌شود. از این رو آثاری که پس از مرگ معمار برجای می‌مانند، همچنان حاوی نسبتی هستند كه فهم آن در مطالعه اين عوالم محقق مى‌شود. وقایعی که در پس و پیش مرگ معمار رخ می‌دهند، واسطه‌ی شناخت نسبت‌های پنهانی هستند که هرچه بیشتر ما را با عالم او آشنا می‌کنند.
1395/10/1 16:10:32